söndag 13 maj 2007

Minnenas kavalkad

Det är lite känslosamt att sortera bland gamla sparade ting. I eftermiddag har vi gått igenom lådor och påsar i ett av förråden i källaren. Jag har samlat på mig mycket... och många gamla brev och kort blir nu bortrensade. Men ett och annat väcker känslor...

Makens brev under förlovningstiden... från repövningar... kurser utomlands. Sådant har jag sparat. Några av mina föräldrars brev, brev vid speciella tillfällen. Jag fann utbetalningsavier på några hundralappar från mina feriejobb och resersättning på 24:95 när jag åkt på sammanträden på 70-talet. Jag hittade även ett bötesföreläggande från tidigt 70-tal... jag och en dåvarande pojkvän åkte två på en cykel och lyckades köra rakt in i en poliskontroll. Sånt glömmer man inte, det var 25 kr i böter och jag hade ett lånekort från biblioteket som dom godtog som identifiering. Annars hade vi fått följa med till stationen och våra föräldrar skulle fått komma och intyga vilka vi var.

Jag vågade inte berätta hemma... utan mina månadspengar fick gå till att betala böterna. Minns hur jag skämdes när jag gick till posten och betalade. Men sen minns jag inte vad det var som gjorde att jag måste ha pengar... och pappa inte kunde förstå att jag inga hade... Då kröp historien ur mig, men han tog det inte så allvarligt som jag trodde han skulle göra. Och jag fick pengar...

Jag fann också brev och vykort och t o m ett foto med hälsning från "Kamelen". Hon var konfirmand på ett sommarläger där jag var fritidsledare och "konfirmandmamma". Det var en färgstark unge - vi höll kontakt en tid. Idag är hon en känd röst i radion - utrikeskorrespondent på ekot - men har också haft egna program.

Hittade också några fina svartvita kort på mig som mycket ung diakonissa. Iklädd den traditionella dräkten som är hämtat ur en svunnen tid. Det är inte många gånger jag burit den faktiskt. Den är inte särskilt praktisk.

3 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Hej !
Såg att du varit in hos mej , ang.min systersons konfirmations resa. Nej dom kom inte iväg på någon resa ,och det kunde dom väl stå ut med .
Men att prästen inte ens bad att om ursäkt eller om att bli förlåten när barnen senare stötte på honom och frågade vad som hade hänt ...Nej , tråkigt tycker jag .
Ha det så bra !

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Hej igen !
Nej , jag vet inte om han blev anmäld.
Han jobbar i alla fall , men i en annan församling.
Jag var ju på min systers dotters konfimation i helgen , och den kollekten gick till de sk.microlånen.
Så jag hoppas det nu blir så ;o)
Ha en bra dag !

Christina sa...

Det är kul att sortera bland papper ibland....