söndag 20 maj 2007

Sånt man inte gör längre!

Vi håller på och ställer den nya lägenheten i ordning. Köksskåpen är invändigt lite slitna och några har bara plywood i inredningen. Så jag tänkte att jag skulle lägga in hyllpapper. Vilket visade sig vara svårare än jag tänkt.

Det finns nämligen inte hyllpapper att köpa. Det är ingen som använder det längre.

Och det gör att jag börjar tänka på mycket annat som man inte gör längre.

  • Krusar band på örngotten. När jag var barn fick jag sitta med en slö fickkniv och vecka banden som man knyter ihop örngottet med. Först var de manglade och säkert lite stärkta också.
  • Lägger malkulor i fickorna på vinterkläderna när man hänger undan dom.
  • Går med bankboken till banken i januari för att få räntan införd.
  • Räknar ihop summan på konsumkvitton så att man får återbäring.
  • Bonar golv
  • Piskar mattor
  • Skriver brev för hand till sina vänner.
  • Lyfter på hatten(männen gör inte alltså)

Komplettera gärna listan!

6 kommentarer:

Anonym sa...

¤Förutom hyllpappret; de där söta kantbanden som skulle sitta i framkant på hyllorna...

¤Syltar & lägger paraffin överst i burken...

Monica O Kolkman sa...

Inte precis malkulor i fickorna, men jag håller på och tvättar alla ylletröjor nu. Jag är nämligen livrädd för att ha fått med mig mal från utlandet, där åt de upp några yllesockor för oss.

Marie sa...

Jo, jag brukade kliva ett par meter fran soffan och fram till teven för att trycka in en knapp stor som tummens fingeravtryck och byta kanal.

Nu har vi tre fjärrkontroller med en infernalisk mängd pytteknappar.

Anonym sa...

Det fanns oxå en tid när man var sådär härligt oanträffbar så fort man gick utom hörhåll för ringsignalen på sin fasta telefon. Det var tider det, när man kom hem från jobbet & undrade om någon hade ringt under dagen, men inte hade möjlighet att kolla. Det var frihet... Nu ska man ha mobilen i fickan jämt, & kolla mailen flera gånger om da'n, & ett par bloggar har man ju skaffat sig oxå, där man vill läsa eventuella kommentarer. Åsså nummerpresentation på fasta telefonen.

Fast ibland drar jag ur alla sladdar, stänger av alltihop & vägrar öppna om det ringer på dörren... =D

Marie sa...

Och och och det där med att vika vita manglade överlakan över täckets övre kant!

Johan A. Stenberg sa...

Nuförtiden kokar man inte potatis - utan istället ris och cos-cos.

Men vad gör man inte i framtiden som vi gör nu? Här är några förhoppningar:

I framtiden
1. Använder man inte fossila bränslen.
2. Använder ingen Windows utan Linux.
3. Handlar vi inte med kronor utan med euro.
4. Har vi inte tiotals olika kundkort utan ett enda som gäller för alla företag.

Johan
<><
http://nicaea.wordpress.com