torsdag 5 april 2007

Kyrksyster i exil

Märklig känsla att få vara i fred. Inga kommentarer... nästan ingen som läser. Förut var det viktigt att bli läst, vara med. Jag ville något med bloggandet. Jag ville "göra skillnad". Jag ville att min blogg skulle betyda något, skulle ge ett positivt intryck av kristen tro och av Svenska kyrkan. Så blev det ibland, men alltför ofta räckte jag inte till. Alltför ofta blev det bråk, anklagelser, hat... Alltför ofta blev människor sårade och kränkta.

Och då fick allt motsatt effekt. Det goda jag eventuellt gjort dränktes i avskyn över mina tillkortakommanden. Mina ord nagelfors, tolkades och dömdes. Även de som var mina vänner har åsikter, mästrar, "förstår", har överseende... Kanske det som svider mest.

Så många som anser att dom vet, kan, begriper... som tar sig ett tolkningsföreträde ingen har gett dom...

Det är så mycket lättare att förklara en människa än att förstå henne. Så mycket lättare att spekulera i vilka fel hon gör än att fråga sig vilka fel som begåtts mot henne... Så mycket lättare att "inte ta ställning" än att stödja.
Och så svårt att förstå varför man anklagas fastän man själv hellre ber om förlåtelse än anklagar...

4 kommentarer:

Monica O Kolkman sa...

Välkommen tillbaka! Har saknat dig!

Monica O Kolkman sa...

Hittade dig via Birgers inlägg om CS Lewis.
Kolla in debatten om Bibelborttagandet från hotellrummen. Jag länkar. Det har varit en omtumlande dag på bloggen.

Bloggblad sa...

Hej!
Jag klickade mig hit från kommentarer på min blogg. Jag vet inte om du haft nån annan sida som jag läst? Känner inte igen namnet "kyrksyster", tror jag.
Det låter inget vidare att du råkat ut för tråkiga kommentarer. Jag har bara fått ett par sådana, men jag avstår också från att gå ut hårt med åsikter - just för att slippa tjafs, det man skriver blir lätt överbetonat och enkelriktad, svårt att få med nyanser.

Jag fick bara ett påhopp att jag var fruktansvärt elak när jag kommenterade hos andra - vilket är ganska oförståeligt eftersom jag är lika försiktig där.

Undrar just var i landet du finns...

Monica O Kolkman sa...

Ja, vi undrar nog lite till mans vem kyrksyster är...
Och var hon bor...