lördag 28 april 2007

Man får vara beredd på allt!

Förmiddagspasset med två gudstjänster är över.

På äldreboende nr 1 höll jag på att svimma. Det är nämligen så varmt där när solen ligger på. Gudstjänsterna hålls i en ljusgård med stora takfönster som inte kan skuggas... Pensionärerna kan som väl är sättas lite åt sidan så det blir inte fullt så varmt för dom. Men vi som håller i gudstjänsten är ju bundna av mikrofonerna.

Ja, idag fanns det bara en... den ena hade vandrat iväg. Men tänk er att stå där i svart dräkt precis under solen och läsa och predika. Jag har ju väldigt ont i en fot också och det smärtar när jag står och går. Dessutom börjar min kjol bli lite trång... Jag hade nästan ingen luft. Och svimningen var inte långt borta. Så jag svettades rejält.

Det var betydligt svalare på det andra hemmet. Där är gudstjänstrummet i källaren. Sista året har det kommit många på gudstjänsterna - idag insåg jag att nog alla som är i skick att lämna sina rum var med. Drygt hälften...

Men när vi bad Fader Vår (vi har gamla versionen på hemmen) var det en tant som skulle först i mål. Hon rabblade på fortare än nån annan... som en liten skolflicka. Det är något av charmen med de som "går i barndom igen".

Men nu är foten trött - får sitta en stund trots att jag har mycket att göra i huset.

Inga kommentarer: